woensdag 30 juni 2010

Vanmorgen weer rustig aan mijn oefeningen in mijn kamer gedaan in plaats van yoga. Heel rustig met Miles Davis op de achtergrond. Als Iga straks terug is van yoga gaan we een stuk langs het strand wandelen en foto' s maken. Om 16 uur zoals iedere dag weer mijn massages.
Wat een heerlijk leven hier! Ik merk dat ik weer helemaal aan het opladen ben en heb al weer zin om straks thuis aan de slag te gaan met van alles en nog wat.

Vandaag is het de eerste maand zonder Michel, dat voelt wel heel vreemd en onwerkelijk. Het lijkt veel langer maar ook veel korter. Ook al is hij overleden ik voel hem nog wel steeds bij me en daar ben ik blij om. Het gaat wel goed komen met deze dame :) daar heb ik alle vertrouwen in.

weinig te melden vandaag

Vandaag een rustige dag. Geen yoga in plaats daarvan gezwommen. Mijn rug gaat iedere dag iets beter. De massages doen me erg goed. Weer gezellig gegeten met de meiden.

Ik krijg een steeds beter beeld over wat ik ga doen als ik terug ben in Nederland. Voorlopig geniet ik elke dag volop hier.

dinsdag 29 juni 2010

Rustige dag

Gisterenavond tijdens het eten nog wat extra kruiden gevraagd tegen de pijn die weer opkwam. Daarna gelukkig geen last meer gehad.

De kookdemonstratie van gisteren stelde niet zo veel voor, maar ik de hier genoeg inspiratie op voor veel lekkere gerechten. Nu ik d juiste kruiden heb komt het helemaal goed.

Jullie zouden me hier naar bed moeten zien gaan. Onder mijn klamboe is het net een kleine tent. Ik neem van alles mee: water, muziek, klok, boek, bril, kruidenpillen. Zo heb ik alles bijdehand. Ik hoef er alleen nog maar uit als ik naar de wc moet :)

Vanmorgen rustig opgestaan, ontbeten en naar het zwembad gelopen. In mijn kamer had ik al wat rustige oefeningen gedaan want yoga zit er even niet in voor me. In plaats daarvan maar wat extra rondjes zwemmen. Ik heb geen pijn meer maar het is nog wel gevoelig.

Voor de lunch zijn we hier het dorp ingelopen en hebben Igar en ik wat omslagdoeken gekocht om als rok te dragen. Ik kwam erachter dat het dorp hier Chamara heet.

Straks weer naar mijn massage, lekker rustig dagje dus.....

Er zijn hier leuke kleine eekhoorntjes die de hele dag lopen te donderjagen. Ze rennen achter elkaar aan en jagen de vogels weg :)


Nog wat foto' s van gisteren:


maandag 28 juni 2010

Rug stuk beter

Vannacht nog wel veel last gehad van mijn rug maar dankzij de kruiden gaat het nu veel beter. Vanmorgen yoga maar overgeslagen en ben ik samen met Iga gaan shoppen. In Kovalam en Trivodrum. Wat een drukte en een lawaai ongelofelijk. Vanuit het resort kregen we een auto met chauffeur mee die ons overal naartoe rijdt en ons precies naar de juiste winkels wist te loodsen.

We hebben veel foto' s gemaakt, ik zal er een paar op de blog zette. Vanavond hebben we een kookdemonstratie, dat komt goed uit want ik heb heerlijke kruiden gekocht vandaag om thuis indiaas te kunnen koken. Wat is het eten toch ontzettend lekker hier. Ik mis het vlees helemaal niet en ook zonder alcohol is geen probleem. Alle lekkere fruitsapjes compenseren ruimschoots.


Winkeltje waar ik de kruiden heb gekocht:


Ganesh is mijn lievelings god, hij brengt voorspoed en wijsheid (kunnen we allemaal goed gebruiken) en hij is vrolijk en ziet er gezellig uit. Dit schilderij wilde ik kopen maar ze vroegen er te veel geld voor. Dan maar een foto.


Nog een keer Ganesh:

De haven vlakbij Kovalam:

zondag 27 juni 2010

Mijn rug



Vanmorgen ondanks de pijn in mijn rug toch maar naar yoga gegaan. Wel en beetje rustig aan. Het is vandaag erg warm dus na yoga zijn we naar het zwembad gegaan en daarna nog even naar het strand.


Na een uitgebreide lunch met zijn vieren was het al weer tijd voor mijn volgende behandeling. Tijdens de lunch had ik al moeite om lang op mijn stoel te blijven zitten, ik ging mijn rug steeds meer voelen.

In plaats van de behandeling van gisteren (die zou ik vandaag nog 1x krijgen) heb ik gevraagd of ze mijn rug wilden masseren. Ik kreeg twee masseuses en die gingen flink tekeer. Eerst weer met veel olie en daarna met een soort stempels gevuld met kruiden die steeds in hete olie werd gedoopt. Op het laatst wist ik echt niet meer hoe ik moest liggen dus ik heb ze maar gevraagd om te stoppen. Ik kreeg van de dokter kruiden mee tegen de pijn.

Terug in mijn cottage wist ik weer niet hoe ik het had, liggen ging niet, staan ook niet en zitten ook niet. Maar toen gingen de kruiden werken en nu heb ik nergens last van :) Het lijkt wel of er een zenuw bekneld zit ofzo dus ik ga morgen maar niet naar yoga.

zaterdag 26 juni 2010

In het dorp

Gisteren gedineerd met Murielle en Igar een Poolse vrouw. Vandaag ben ik met haar naar Maramtheeram gegaan. Dat is het resort waar ik eigenlijk heb geboekt. We hebben daar geluncht en daarna een stuk over het strand gewandeld.

Daarna een stuk het dorp hier ingelopen. Je merkt goed dat het hier geen hoogseizoen is. Veel winkeltjes zijn dicht maar dat maakt niet uit want ze verkopen toch allemaal hetzelfde. We hebben al besloten om binnenkort naar een stadje hier in de buurt te gaan waar het minder touristisch is.

In het dorp:


Ze hebben hier veel van die mooie oude auto' s:


Als ik wil kan ik begin juli toch nog naar Maramtheeram verhuizen. De cottages staan daar dichter bij zee en het resort is wat nieuwer. Maar ik weet nog niet wat ik doe. Het is wel zo leuk om een paar mensen te kennen. Ik vind het niet erg om alleen te zijn maar samen eten en af en toe ergens met een aantal mensen naartoe gaan is wel leuker dan alleen.

In de olie die ze hier gebruiken tijdens de behandelingen zitten allerlei kruiden. De behandeling die ik de laatste 3 dagen kreeg zijn goed voor het versterken van je geheugen en je mentale conditie maar ook tegen hoofdpijn (heb ik gelukkig nooit). De behandelingen van de eerste dagen waren ter voorbereiding van mijn kuur en om je holtes te reinigen en je weerstand aan te sterken. Ik word er superrelaxed van. Eerst heel erg moe en na een uurtje als ik heb gedoucht ben ik weer helemaal fris.

De yoga was erg zwaar vandaag. Ik had ook meteen al spierpijn maar gelukkig wist Srikumhaidi (mijn masseuse) daar wel raad mee. Ik voel nu alleen mijn onderrug nog. Mijn armen en schouders zijn weer helemaal in orde.

vrijdag 25 juni 2010

Another day in Paradise


Vandaag was weer een heerlijke relaxte dag (iedere dag trouwens tot nu toe :))

Na het ontbijt 1.5 uur yoga, daarna heb ik een manicure en pedicure gehad en mijn wenkbrauwen laten epileren met een draadje (veel beter dan met een pincet)

Vanmiddag geluncht met Irina en een franse vrouw; Murielle. Was erg grappig, zo gek als een deur. Ze heeft haar hondje in Frankrijk naar een kuuroord gestuurd want die kon niet mee naar India. Zij is hier voor 49 dagen om 30 kg kwijt te raken die ze is aangekomen toen ze voor haar werk in Rusland zat.

om 16 uur heb ik altijd mijn massages. Net zoals gisteren weer warm water met graan in kleine gietertjes door 2 vrouwen continue over mee heen (45 minuten) en daarna een uurtje continue olie over mijn voorhoofd. Erg relaxed allemaal. Ik vergeet alleen steeds waar het allemaal goed voor is :)

woensdag 23 juni 2010





Zo relaxed zie ik er dus uit na de massages, haar vol met olie en de charmante groene jas aan :) De foto' s zijn een beetje mistig want mijn lens was nog beslagen....

Het is hier zo ontzettend mooi!




Vanmorgen heb ik Abbey uitgezwaaid. Straks ga ik denk ik bij het zwembad liggen lezen. Iedere dag om 16.00 uur krijg ik mijn massages.

Bedankt lieve mensen voor jullie berichtjes, doet me heel erg goed. Ik kan nog steeds niet terugmailen maar kan mijn ontvangen mails wel lezen hier.

strand en zwembad

Gisterenmiddag tijdens de lunch heb ik Abbey ontmoet. Een man uit Belgie, in India geboren en in Engeland opgegroeid. Is wel zo gezellig om samen te eten. We hebben vanmorgen een wandeling gemaakt naar verschillende baaien.

Jammer genoeg gaat hij morgen alweer weg maar er zijn vandaag verschillende nieuwe mensen gekomen dus ik denk dat ik wel weer nieuwe mensen ontmoet.
Vanmiddag ook nog in het zwembad geweest en daarna weer een behandeling. Dit keer een aantal massages en daarna kreeg ik een op maat gemaakte kap op mijn hoofd, dichtgestopt met een soort stopverf en daarin kwam olie. Dat moest ik 20 minuten op mijn hoofd houden. Het is ergens goed voor maar dat ben ik vergeten. :) Ik zoek het morgen wel weer even op. Het heet in ieder geval sistovasty.

Avonds weer lekker vegetarisch gegeten

dinsdag 22 juni 2010

Ik kan wel wennen

Het is heerlijk hier! Ik kan hier heel goed aan wennen.

Het eten is heerlijk ook al eet ik geen vlees. Gisteren heb ik een speciaal menu gekregen omdat ik meteen wat kilo' s wil afvallen. Ook het eten van mijn nieuwe menu smaakt geweldig. Iedere keer heel veel ' herbal tea' en gisteren na de massage weer melk uit een kokosnoot.

De massage was weer hetzelfde als gisteren. Deze massage krijg ik een paar dagen om mijn lichaam voor te bereiden op wat er verder nog gaat komen..... Ik ben benieuwd! Dit is in ieder geval een hele heftige massage. Als het klaar is ben ik doodmoe maar als ik na een uurtje heb gedoucht ben ik als herboren.

Er zijn geen Nederlanders hier. Tot nu toe kom ik alleen Russen tegen (vooral vrouwen) en wat mensen uit India. Ik voel me niet eenzaam en heb het prima naar mijn zin zo in mijn eentje.

Ik denk veel aan Mies en dan vooral aan de leuke dingen, die maken me aan het lachen. Soms moet ik huilen maar dat is vooral als ik er aan denk hoe moeilijk het voor hem was om ziek te zijn en hoe jammer het is dat hij zo hard heeft gevochten en het toch niet heeft gered.

Ook luister ik veel naar muziek. Michel hield niet van de meeste van mijn muziek. Ik luister nu dus vooral naar muziek van 20 jaar geleden :) Goede oldies dus!

maandag 21 juni 2010

Heerlijk hier

Gisteren heerlijk gedineerd. Ik ben bij een vrouw uit Rusland aan tafel gaan zitten. Bij het buffet kan je lezen welke gerecten voor jouw type dosha geschikt zijn. Ik ben een Vata en een Kahpa type. Er is ook nog Pita. Wanneer je van alledrie evenveel hebt dan ben je in balans.

Vanmorgen had ik geen zin om al vroeg naar meditatie te gaan en heb ik uitgeslapen tot een uur of 9. Daarna op mijn gemakje ontbeten. Lekker allemaal gezonde dingen en veel fruit.

Daarna ben ik naar het strand gewandeld en naar het resort waar ik eigenlijk geboekt had. Dit is resort is nieuwer en ziet er wel mooier uit maar je hoort overal getimmer dus dat is een stuk minder.

Hieronder de foto' s die ik gemaakt heb.





Dit is mijn cottage



Ik heb een heerlijk bed, voelt gezellig en veilig s nachts de klamboe om me heen.


En met dit uitzicht kan ik ook prima leven


Na de wandeling was het tijd voor yoga. 1,5 uur per dag. Was top! Niet te vermoeiend maar ook niet te makkelijk. Dit wil k iedere dag wel. Goed voor mijn body & soul.

Straks is het tijd voor de lunch, wat een leven :)

Ik kan mijn mail wel ontvangen hier, dus iedereen bedankt voor de reacties die ze niet op deze blog konden zetten! Het lukt me nog niet om mail te verzenden. Peter kan jij me nog een keer mailen hoe dat moet????

zondag 20 juni 2010

Eerste behandelingen

Vanmiddag een intakegesprek bij de ayurveda artsen gehad en meteen mijn eerste behandelingen gekregen.

Heeeeeel veeeeeeeel olie!!!!

Eerste een hoofdmassage voor de ontspanning, mijn haar helemaal ingeolied. Daarna een nek rug massage (zittend) Toen ging ik op een matras op de grond liggen. Erboven hing een touw waar de therapeut zich aan vasthield om vervolgens met haar voet mijn hele lijf te masseren. Heeeel apart. Daarna een gewone massage op een massagetafel maar ook weer met heel veel olie.

Na een gezichtsmassage werd er nog olie in mijn neus gegoten..... niet zo lekker, dat schijnt goed te zijn om je holtes te reinigen.

Na een behandeling krijg je een groene jas aan (very charming... NOT) en blijf je een uurtje rusten met een kokosnoot met een rietje mmmmmm Daarna in je cottage douchen

Marleen in India

Vanmorgen kwam ik na een voorspoedige vlucht, met tussenstop in Dubai, rond 9 uur aan in India.

De chauffeur van het resort stond me op te wachten en na een rit door het drukke verkeer, hier weet je tenminste waar je een toeter voor hebt, kwamen we aan in Somatheeram. Ik had op Manaltheeram geboekt maar omdat ze daar aan het werk zijn (maakt veel geluid) heb ik een cottage bij het resort ernaast gekregen.

Lekker hutje met uitzicht op zee. Lekker gegegeten ook met uitzicht op zee. Verder vandaag rustig aan gedaan. Koffer uitgepakt, beetje rond gelopen en straks heb ik een intakegesprek met de ayurveda arts om mijn programma samen te stellen.

Ik ga me hier wel vermaken 3 weken...... :)

vrijdag 18 juni 2010

Sex and the city

Vandaag was een rustig dagje, nog de laatste dingen een beetje geregeld.

Vanmiddag bij vrienden gegeten en daarna naar de film met 4 vrouwen; Sex and the city.... erg grappig.

Morgen naar Peter en Nicoline in Noordwijk. Zij brengen mij naar het vliegveld.

donderdag 17 juni 2010

autootje

Gisteren werd het laat en ik had behoorlijk veel wijn op dus vanmorgen wakker met een katerig gevoel. Ad en Hennie hadden gisteren alle foto's en berichten van het afscheid meegenomen dus die heb ik vanmorgen door zitten lezen. Pffff wat een lieve mooie en grappige dingen zitten erbij! Heel waardevol!

Net samen met Jan ons oude autootje naar de garage gebracht. Zij gaan hem verkopen. Doet wel pijn maar alleen vind ik er niks aan om in het autootje te rijden. Het was echt Mies zijn baby.



Vanmiddag ga ik eerst naar Den Haag om mijn visum op te halen en dan door naar Amsterdam voor een afspraak en later waarschijnlijk nog naar Rotterdam om een oude kennis te ontmoeten.

Ik houd mezelf wel bezig zo :)

dinsdag 15 juni 2010

Verzekeringen

Vandaag zomaar kunnen uitslapen! Kwam pas om 9 uur mijn bedje uit. Weinig gedaan vandaag, een beetje met mijn Apple gespeeld.

Vanmiddag kwam de verzekeringsman om de verzekeringen waar nodig aan te passen en over de nieuwe hypotheek te praten. Ziet er goed uit allemaal. Ik ga met een gerust hart naar India. Ik kreeg vandaag de ticket binnen.

maandag 14 juni 2010

Inentingen

Zo er zit weer een hele riedel inentingen in. Wel zo safe natuurlijk.

Vanmiddag ging ik even de stad in... pffff wat een gekkenhuis, helemaal niet aan gedacht dat Nederland speelde. Liep ik daar in mijn roze t-shirt, dat vloekt behoorlijk met al dat oranje. Hiernaast toch nog een beetje oranje-gevoel :)

Ik heb weer een hoop kunnen regelen vandaag. Ik kreeg de overlijdensakte en die heb je voor veel zaken zoals pensioen, verzekering en bankzaken nodig.

Vanavond bij vrienden eten.

zondag 13 juni 2010

Rustig

Vandaag een rustige dag. Jan en Onno kwamen langs om te bespreken wat zij gaan doen als ik in India ben. Ik heb onkruid gewied uit de voortuin. pffff niks meer gewend, een blaar en een ingescheurde nagel.

Volgende week een drukke week met veel afspraken en nog veel te regelen.

zaterdag 12 juni 2010

Appeltje

Gisteren met Peter Koek en Nicoline een Apple laptop gekocht om mee te nemen naar India. Leuk speeltje! :) Volgende week ga ik naar de GGD voor mijn inentingen.

Verder hoef ik weinig voor te bereiden. Mijn kleren in een koffer en klaar.

vrijdag 11 juni 2010

Visum aanvragen

Vandaag pasfoto's maken en naar Den Haag om een visum voor India aanvragen. Over 8 dagen vertrek ik al!

woensdag 9 juni 2010

De reis is geboekt


Na ruim 5 maanden voor Michel te hebben gezorgd is mijn allerliefste op 1 juni overleden. Vandaag nemen we afscheid van hem.

Om weer tot mezelf te komen en na te denken over wat ik wil ga ik 3 weken naar India. 19 juni vertrek ik en ik kom 11 juli weer terug (misschien blijf ik langer als het goed bevalt).


Helemaal in het zuiden tussen Trivandrum en Somatheeram ligt Manaltheeram.

Ik heb een hutje in Manaltheeram (www.manaltheeram.com) met uitzicht op zee. Iedere dag yoga en meditatie en 2 tot 3 ayurveda behandelingen (massages e.d.). Vegetarische maaltijden en geen alcohol. Ik denk dat ik als herboren terug kom.